Podręcznik stylów. Ornamentyka, meble, architektura wnętrz od najdawniejszych czasów do secesji
- tytuł oryginalny:
- Stilhandbuch: Ornamentik, Möbel, Innenausbau Von D. ältesten Zeiten Bis Zum Biedermeier
- przekład:
- Agnieszka Gadzała
- wydawnictwo:
- Arkady
- ISBN:
- 978-83-213-4815-5
- data premiery:
- 1914
- data wydania:
- 2013/05/29
- numer wydania:
- 1
- liczba stron:
- 320
- kraj autora:
- Niemcy
- język oryginalu:
- niemiecki
- kategoria:
- poradniki
“Podręcznik stylów” Ernsta Rettelbuscha, architekta z Norymbergi, po raz pierwszy ukazał się w 1914 roku. Był największym życiowym dokonaniem tego znawcy i miłośnika sztuki, a równocześnie doświadczonego praktyka, czynnego architekta, projektanta wnętrz i twórcy mebli. Na podstawie znajomości muzealnych zbiorów krajowych i zagranicznych oraz najważniejszych publikacji na ten temat Rettelbusch stworzył ogromny zbiór rysunków piórkiem, na których utrwalił wszystko, co uznał za istotne do przedstawienia skomplikowanego rozwoju sztuki zdobniczej w ciągu wieków. Pomagali mu współpracownicy: Karl Hoffmann, Tobias Reiff i August Erdmann.
Ten niezwykle obszerny materiał Rettelbusch zgromadził z myślą o studentach i koneserach sztuki, dla których miał on być wprowadzeniem w arkana rzemiosła artystycznego. Nie chciał tworzyć książki dla historyków sztuki – ci posługują się dziś zdjęciami – ani podręcznika, zawierającego gotowe do skopiowania wzory. Wiedział bowiem, że każdy rzemieślnik‑artysta musi znajdować własne rozwiązania i wyrażać własnego ducha, w przeciwnym razie jego dzieło nie przetrwa próby czasu. Taka nauka płynęła z minionych czasów. Nasza epoka również ma przywilej czerpania z bogatych źródeł, sięgania do zasobów form, jakie ludzie wypracowali w ciągu minionych pięciu tysiącleci.
Gdy Ernst Rettelbusch rozpoczynał swoje prace, oczy budowniczych i artystów‑rzemieślników, szukających wzorów w historii, zwrócone były przede wszystkim na renesans. W niniejszym wydaniu nieco ograniczono elementy charakterystyczne dla tej epoki (i dla gotyku), ponieważ były one reprezentowane ponad miarę w poprzednich edycjach. Z drugiej strony ważne było dla nas, by – nie zmieniając zasadniczo charakteru tego dzieła – wprowadzić do niego choćby niektóre przykłady stylów, znane z najnowszych odkryć na terenie Skandynawii, ale też z Chin czy z Japonii. Za wprowadzenie tych zmian najlepsze podziękowania od Wydawnictwa zechcą przyjąć panowie dr Rudolf Schnellbach i dr Hans Bolten oraz graficy E.O. Glinz oraz J.L. Schäffer.
Wydawnictwo żywi nadzieję, że pomaga specjalistom kształcić się na dokonaniach dawnych artystów i twórczo rozwijać to wielkie dziedzictwo sztuki i rzemiosła artystycznego.