9 stycznia 2013

W surowym świecie nordyckich bogów

„Trzy Młode Pieśni” to kolejna już część cyklu Elżbiety Cherezińskiej „Północna Droga”. Tym razem do głosu dochodzą dzieci, którym surowy skandynawski świat nie szykuje łagodnej drogi ku dorosłości.

 

Bjorn, Ragnar i Gudrun muszą stawić czoła przeznaczeniu. Przeznaczenie to nie będzie jednak ani łaskawe, ani tym bardziej skłonne do negocjacji. Ragnar i Bjorn, złączeni braterstwem krwi, staną do brutalnej walki, której celem nie będzie tylko obrona własności, lecz także zemsta. Gudrun z kolei przypadnie los siostry, szukającej dla siebie miejsca w męskim świecie. Walkiria, branka, wiedźma? Czy to wszystko będzie miało znaczenie, gdy nadejdzie Ragnarök?

 

Świat ludzki przeplata się ze światem boskim, a nordycka mitologia nie jest jedynie tłem opowieści – staje się jak najbardziej namacalnym elementem świata, dobitnie zaznaczającym swoją obecność i wpływającym (być może nawet w sposób decydujący) na losy bohaterów. Niełatwo bowiem spłacić dług, który zaciągnęło się u bogini Frei. Niełatwo też powstrzymać krwiożerczy szał berserka…

 

„Trzy Młode Pieśni” to jednak powieść nie tylko przesiąknięta mitologią, scenami walk i pogonią za sławą. To również historia o dojrzewaniu, poszukiwaniu swojego miejsca w przeobrażającym się świecie i próbie odnalezienia równowagi między pierwiastkiem żeńskim i męskim. To wreszcie powieść przesycona erotyką. Niejednoznaczne relacje między bratem a siostrą, plastyczne, acz subtelne opisy scen miłosnych i zaskakujące konfiguracje seksualne – wszystko to sprawia, że jednym z ostatnich słów, których użyć można do opisania książki Cherezińskiej jest epitet „pruderyjna”.

 

Siłą powieści Cherezińskiej jest również ciekawy sposób narracji. Jak sama autorka zdradza – „nie w niespodziewanej odsłonie losów sens tej opowieści, ale w zmianie optyki”. Wypowiedź tę odnieść można zarówno do całego cyklu „Północna Droga”, jak i do samych „Trzech Młodych Pieśni”. Historia ukazywana jest bowiem czytelnikowi z perspektywy każdego z trzech głównych bohaterów. Głos otrzymują Bjorn, Ragnar i Godrun. Niekiedy różnymi słowami opisują te same wydarzenia, innym razem – odsłaniają przed czytelnikiem zupełnie nowe aspekty historii.

 

„Trzy Młode Pieśni” to może niezbyt łatwa w odbiorze, ale na pewno spójna i wartościowa powieść nie tylko dla fanatyków mitologii nordyckiej. Jej wielowątkowość i wieloaspektowość poruszanej problematyki sprawiają, że daleko wykracza poza lekkie czytadło oparte na motywach mitologicznych.