Koncert Stańki dla Szymborskiej
Podczas przedpremierowego koncertu Tomasz Stańko i zaproszeni przez niego amerykańscy muzycy – David Virelles, Thomas Morgan i Gerald Cleaver – zaprezentują zgromadzonej w Operze Krakowskiej publiczności materiał z dwupłytowego albumu „Wisława” inspirowanego twórczością Wisławy Szymborskiej. Wieczór, będący ukoronowaniem obchodów pierwszej rocznicy śmierci noblistki, poprowadzi Magdalena Umer.
„Lektura Jej twórczości dostarczyła mi wielu pomysłów i spostrzeżeń. Spotkanie z nią oraz interakcja z Jej poezją nadała również impetu tej muzyce, którą chciałbym z szacunkiem zadedykować jej pamięci” – mówi Tomasz Stańko. Koncert odbędzie się 11 lutego, czyli dwa dni po światowej i dzień przed polska premierą albumu.
To kolejne spotkanie Tomasza Stańki z twórczością Szymborskiej. W 2009 roku, także w Operze Krakowskiej, odbył się jeden z ostatnich wieczorów autorskich poetki, podczas którego Stańko wykonał improwizacje do czytanych przez nią nowych wierszy. Niektóre z nich posłużyły jako inspiracja do znajdujących się na płycie utworów: „Tutaj – Here”, „Assassins” („Zamachowcy)”, „Mikrokosmos” i „Metafizyka”. Z kolei „Faces” i „A Shaggy Vandal” nawiązują do wiersza „Myśli nawiedzające mnie na ruchliwych ulicach”. Natomiast przejmujący balladowy utwór tytułowy, który pojawia się dwukrotnie: na początku i na końcu albumu, mógłby równie dobrze znaleźć się na debiutanckim albumie Stańki dla ECM i mocno wpisuje się w najbardziej charakterystyczny nurt jego twórczości.
Płyta została nagrana w czerwcu zeszłego roku w Nowym Jorku – mieście, które w ostatniej dekadzie stało się wręcz drugim domem znakomitego polskiego trębacza. Pięć lat temu kupił tam mieszkanie i od tego czasu przebywa na przemian w Stanach Zjednoczonych i w Warszawie. Jak sam mówi, w Nowym Jorku komponuje, nasiąka atmosferą tamtejszej sceny artystycznej oraz śledzi najnowsze trendy w muzyce. Tam także poznał trzech muzyków: Davida Virellesa, Thomasa Morgana i Geralda Cleavera, z którymi stworzył płytę „Wisława”.
David Virelles to jeden z najbardziej oryginalnych pianistów, jacy objawili się na amerykańskiej scenie jazzowej w ostatnich latach; w jego grze od początku słyszalne są wpływy Monka i Andrew Hilla, a także muzyki klasycznej, kompozycji współczesnych oraz kubańskiej i haitańskiej muzyki rytualnej. „We wszystkim, w czym uczestniczę, staram się wytworzyć to samo uczucie, którego doznaję słuchając McCoya Tynera, Lázara Rosa lub Bartóka – w ich muzyce jest coś ponadczasowego” – mówi.
Basista Thomas Morgan i perkusista Gerald Cleaver mają na koncie udział w wielu nagraniach dla wytwórni ECM. Stanowią jedną z najlepszych sekcji rytmicznych na współczesnej scenie jazzowej; pozornie bez wysiłku potrafią wytworzyć poczucie muzycznego wsparcia, wolności i niezależności, a tworząc podporę dla solistów, są gotowi w każdej chwili zaproponować coś od siebie w miarę rozwijania się utworu. „Absolutnie wyjątkowy basista i niesamowity perkusista” – mówi o nich Stańko.
Krakowska publiczność usłyszy utwory z najnowszej płyty jako druga na świecie. Wcześniej (9 lutego) artyści zagrają tylko w monachijskim muzeum sztuki Haus der Kunst w ramach wystawy „ECM – A Cultural Archaeology”.
B.S.