30 stycznia 2013

Książki Roku 2012 rozdane

„Magazyn Literacki KSIĄŻKI” już po raz dziesiąty nagrodził najlepsze tytuły, które pojawiły się w minionym roku na polskim rynku wydawniczym. Zwycięskie tytuły ogłoszono podczas uroczystej gali, która odbyła się dziś w Pałacu Rzeczypospolitej w Warszawie.

 

Co miesiąc redakcja magazynu wybiera cztery pozycje, które zasługują na szczególną uwagę czytelnika ze względu na swoje wartości poznawcze, literackie, artystyczne. Wyróżnione publikacje otrzymują tytuł Książki Miesiąca. Z powstałej w ciągu 12 miesięcy listy 48 tytułów kolegium redakcyjne wyłania pięć Książek Roku.

 

Nagrody główne przypadły wydawcom następujących książek:

 

• Wydawnictwo Literackie za: „Dom pod Lutnią” Kazimierza Orłosia (kategoria „proza polska”),

• Dom Wydawniczy Rebis za: „Pakt Ribbentrop-Beck” Piotra Zychowicza (kategoria „historia”),

• Wydawnictwo Prószyński Media za: „John Lennon. Listy” w opracowaniu Huntera Daviesa w tłumaczeniu Tomasza Wilusza (kategoria „literatura faktu”),

• Wydawnictwo Jedność za: „Itinerarium” Jakuba Skiby (kategoria „esej”),

• Wydawnictwo Biały Kruk za: „Wiara” Adama Bujaka ( kategoria „religia”).

 

Jury przyznało też dwie nagrody specjalne. Pierwszą z nich – Wydarzenie Roku 2012 – Wydawnictwu Sine Qua Non za błyskotliwy debiut na rynku wydawniczym.

 

„Nagroda ta ma wskazywać najciekawsze inicjatywy realizowane na polskim rynku książki. Premiować ludzi i firmy, którzy swoją aktywnością wyróżniają się na tle innych. Właśnie takim przykładem jest wydawnictwo Sine Qua Non, którego twórcy pokazali, że na rodzimym rynku nadal znajduje się miejsce na błyskotliwy biznesowy debiut, że można odnieść sukces startując od przysłowiowego zera (…) W 2012 roku oficyna umocniła pozycję lidera w biografiach sportowych, jednocześnie coraz mocniej zaznaczając swoją aktywność w innych dziedzinach, jak muzyka, sztuka i literatura fantasy” – Paweł Waszczyk, „Magazynu Literacki KSIĄŻKI” nr 1/2013.

 

Wydawcą Roku 2012 została natomiast Wydawnictwo Sonia Draga, które wyróżniono za „niezawodny nos czytelniczy”.

 

” (…) bez nosa nie ma mowy o sukcesie. Tylko czym on jest? Jak go zdefiniować? Nie można się tego nauczyć, o nosie nie piszą poradniki, nie uczą tego szkoleniowcy. Bo to dar, coś nieuchwytnego, coś bezcennego, coś jak talent – albo się ma, albo pies pogrzebany. Sonia Draga ten dar bez wątpienia posiada. Udowadniała to już nie raz, wyciągając jak prestidigitator największe światowe bestsellery, w które inni nie dość szybko uwierzyli. A hity, które wprowadza, to nie są zwykłe bestsellery, to książki, które kreują mody, i które sprzedają się przez długi czas” – Łukasz Gołębiewski, „Magazyn Literacki KSIĄŻKI” nr 1/2013.

 

B.S.