1 marca 2013

Autorzy kupowali miejsca na listach bestsellerów

70 tysięcy dolarów, aby doprowadzić książkę na szczyt listy bestsellerów „The Wall Street Journal” i około 200 tysięcy, aby wspięła się na szczyt prestiżowej listy „The New York Times”. Takie kwoty płacili autorzy poradników biznesowych amerykańskiej firmie ResultSource, zajmującej się doradztwem marketingowym.

 

Cała procedura jest bardzo prosta. Firma dokonuje hurtowych zakupów książek w taki sposób, aby wyglądały na zamówienia indywidualne, które kwalifikują się na listę bestsellerów.

 

Dyrektor ResultSource, Kevin Small, odmówił udzielania wywiadów w tej sprawie. Na stronie internetowej firma tak przedstawia profil swojej działalności: „Tworzymy kampanie skierowane na osiągnięcie określonego celu, np. »Na liście bestsellerów« lub »100.000 sprzedanych egzemplarzy«”. Firma przekonuje też do korzystania ze swoich usług, argumentując , że zapewnienie publikacji miejsca na listach bestsellerów może oznaczać sławę, a potencjalnie także lukratywne zlecenia konsultingowe.

 

Z usług ResultSource skorzystali autorzy takich „bestsellerów” jak „Leapfrogging” Kaplana Sorena (3. miejsce na liście „Wall Street Journal” w sierpniu 2012), „Go Put Your Strengths to Work” Marcusa Buckinghama (kilkakrotnie na liście w 2007 roku) czy „Prescription for Excellence” Josepha A. Michelliego (1. miejsce wśród bestsellerów „New York Timesa”, czerwiec 2011).

 

To już kolejne doniesienia o nieetycznych praktykach na międzynarodowym rynku książki. Wcześniej informowano o procederze kupowania recenzji.

 

Źródło: wsj.com

Opracowanie: B.S.