Czytnikoliczenie
Z okazji Warszawskich Targów Książki Virtualo, ebooki.allegro i Burda Książki wspólnie policzą czytniki ebooków w Polsce. Xiegarnia.pl patronuje akcji.
Największy dystrybutor e-booków i audiobooków Virtualo wraz z serwisem Ebooki.Allegro oraz wydawnictwem Burda Książki organizuje wirtualny event “Pierwsze ogólnopolskie Czytnikoliczenie – pokażmy ilu jest czytelników ebooków w Polsce!”
Są wszędzie – w metrze, autobusach, w parkach, uczelniach i w biurach. Chodzi o e-czytelników ze swoimi urządzeniami do czytania – czytnikami, tabletami, smartfonami. Ile jest ich w Polsce? „Tego nikt nie zbadał. Do tej pory krążyły obiegowe szacunki na ten temat, jednak nie zostały przeprowadzone żadne większe badania, na podstawie których można byłoby oszacować skalę zjawiska” – mówi Małgorzata Błaszczyk, marketing manager z Virtualo. „E-czytelnicy nie są już niszą, chcemy to pokazać” – dodaje.
Według danych Allegro, współorganizatora akcji Czytnikoliczenie, w 2013 roku co 10 minut sprzedawany był jeden czytnik. Najchętniej kupowanym modelem był czytnik Kindle Classic, a szczyt sprzedaży przypadł na grudzień, kiedy jeden czytnik sprzedawał się średnio co 4 minuty. Najbardziej popularną marką był Kindle, który wybierało około 70% kupujących.
Czytnikoliczenie, którego pomysłodawcą jest firma Virtualo to pierwsza, ogólnopolska próbą sprawdzenia poziomu popularności urządzeń pasjonatów e-lektury. Akcja realizowana w dniach 22.05-04.06. będzie polegać na zameldowaniu się na specjalnej stronie (//czytnikoliczenie.pl), gdzie e-czytelnicy zarejestrują swoje urządzenia i dzięki temu będą mogli wybrać w prezencie jeden z pięciu e-booków z serii “Focus Poleca” wydawnictwa Burda Książki – partnera akcji Czytnikoliczenie, który w swojej ofercie cyfrowej ma ponad 300 tytułów. W puli do zdobycia będzie 5000 e-booków. „Sprawdzimy również kto czyta i jaki ma “styl” czytania oraz w jaki sposób nabył swój czytnik” – mówi Małgorzata Błaszczyk z Virtualo. Uczestnicy akcji otrzymają również specjalne kody rabatowe na zakupy w księgarni ebooki.allegro.
Czytnikoliczenie to kolejny projekt realizowany z partnerami Virtualo dotyczący aktywnego badania popularności e-czytelnictwa w Polsce oraz innych zagadnień związanych z rynkiem e-booków. Aktywnie włączają się do nich również wydawnictwa jak właśnie Burda Media. „Ebooki są dla nas istotnym projektem, dlatego na bieżąco konwertujemy materiał wydawniczy do wersji cyfrowej, organizujemy różne akcje rabatowe oraz udostępniamy bezpłatne ebooki, aby zachęcić do nowej formy czytelnictwa” – mówi Justyna Wieczorem odpowiedzialna za projekt ebooków w Burda Media.
Jak wynika z badania Virtualo przeprowadzonego w 2013 roku, ponad 52 % respondentów wskazało, iż przyszłość książek należy do e-booków. Potwierdzają to dane sprzedażowe za ostatni rok, w którym według szacunków największego, krajowego dystrybutora e-booków i audiobooków, w Polsce sprzedano prawie pół miliona książek cyfrowych.
Rynek e-booków, mimo młodego wieku i wciąż niewielkiego udziału w polskim rynku książki jest niezwykle ciekawym zjawiskiem skupiającym uwagę społeczną i biznesową. Rozwój nowych technologii i mobilne możliwości e-czytelnictwa sprawiają, iż pasjonatów książek cyfrowych wciąż przybywa.