25 lutego 2013

Dyskusja wokół "Wypędzonych"

Na książkę „Wypędzone” składają się dzienniki i wspomnienia trzech kobiet, będące poruszającym świadectwem krzywd, jakich doznały one u schyłku II wojny ze strony Rosjan i Polaków. 27 lutego w krakowskiej Czytelni dla Kobiet odbędzie się spotkanie z Marią Krawczyk – redaktor książki i serii „Karty Historii”. Poprowadzi je literaturoznawczyni Monika Świerkosz.

 

„Wypędzone. Historie Niemek ze Śląska, z Pomorza i Prus Wschodnich. Trzy szczere świadectwa kobiet bezbronnych wobec zwycięzców” to dzienniki Helene Plüschke i Ursuli Pless-Damm oraz opowieść Esther von Schwerin, przygotowane do druku przez Ośrodek KARTA we współpracy z Literaturą Faktu PWN. W opowieściach trzech kobiet dramatyczne przeżycia wywołują skrajne i sprzeczne emocje – poczucie bezsilności i cierpienia przeradza się w pragnienie zemsty, ale też wielką potrzebę zapomnienia i budowania nowego życia. Przez lata skrywane milczeniem losy mieszkańców tzw. „Ziem Odzyskanych”, w ostatnim czasie zyskują nowy, osobisty wymiar. Opisana w „Wypędzonych” tragedia wojny jest sprawą prywatną, intymnym świadectwem, ale także odważnym głosem w historycznym opisie wojny. Książka pokazuje tragicznie splątane losy Polaków, Rosjan i Niemców – ludzi jednocześnie, choć na różne sposoby, przeżywających dramat cierpienia i okrucieństwa.

 

Publikacja jest pierwszym tytułem nowej serii „Karty historii”, której celem jest dokumentacja historycznych wydarzeń poprzez ludzkie losy. Ośrodek KARTA i Dom Wydawniczy PWN chcą otworzyć dyskusję o historycznych wydarzeniach, które – choć znane i udokumentowane – wciąż porażają swą złożonością i wieloznacznością. Książki z tej serii będą podejmować trudne tematy dotyczące pamięci historycznej oraz konfrontacji z prawdą o losach bohaterów i ofiar, oddając głos świadkom.

 

Przestrzeń Kobiet powstała w marcu 2006 r. w Krakowie jako feministyczna grupa nieformalna. We wrześniu 2007 r. została ustanowiona jako fundacja. Jej misją jest otworzyć przestrzeń prywatną i publiczną dla kobiet i zbudować społeczeństwo wrażliwe na różnice poprzez edukację, współpracę oraz promowanie równości i różnorodności.

 

B.S.