Ponad 2,8 mln Polaków słucha audiobooków!
Z badania przeprowadzonego przez PBS, we współpracy z serwisem audiobook.pl wynika, że około 4,8 mln Polaków kiedykolwiek sięgnęło po audiobooka. Liczba aktywnych użytkowników książek audio liczy przeszło 2,8 mln osób.
Większość Polaków wie o istnieniu książek audio. Oczywiście, korzystanie z kategorii to zjawisko o znacznie mniejszej skali. Podczas gdy około 6 na 10 Polaków deklaruje, że dotychczas słyszało o książkach audio (61%), to dopiero co siódmy przyznaje, że korzystał z nich kiedykolwiek (14%), a co jedenasty deklaruje, że korzysta z nich obecnie (9%).
Słuchacze audiobooków to w głównej mierze osoby młode, stanu wolnego, legitymujące się wyższym lub średnim wykształceniem, zamieszkujące duże miasta. Istotną rolę w słuchalności audiobooków odgrywa zaawansowanie technologiczne użytkowników. Udział korzystających jest wyraźnie wyższy zarówno wśród internautów (13% vs. 1% nie-internautów), jak i wśród posiadaczy urządzeń mobilnych tj. laptop, tablet, smartfon. Odsetek słuchaczy audiobooków jest aż o 12 p.p. wyższy w grupie użytkowników urządzeń mobilnych, niż wśród osób, które takich urządzeń nie posiadają (14% vs. 2%).
Po książki audio sięgają konsumenci, którzy z jednej strony nie boją się korzystać z innowacji produktowych, a z drugiej strony chętnie rekomendują produkty i usługi w swoim najbliższym otoczeniu. W związku z tym, w grupie słuchaczy audiobooków tkwi nie tylko duży potencjał nabywczy, ale także potencjał dla marketingu rekomendacji.
Słuchanie audiobooków nie jest zajęciem na co dzień – 17% słuchaczy audiobooków zalicza się do kategorii heavy users, czyli korzystających codziennie lub kilka razy w tygodniu. 8 na 10 użytkowników sięga po książki stosunkowo rzadziej.
Użytkownicy książek audio najczęściej słuchają ich w domu (69%), nieco rzadziej w środkach transportu publicznego (35%) lub w samochodzie osobowym (14%, w tym 17% jako pasażer, a 14% jako kierowca). Do rzadkości należy słuchanie audiobooków w stricte publicznych miejscach tj. praca (9%), szkoła (9%), restauracja/kawiarnia (7%), sklep (6%).