23 grudnia 2019
program tv

Xięgarnia odcinek 323. Nagrody edytorskie

W 323 odcinku Xięgarni ponownie gościliśmy we Wrocławiu, Mieście Literatury UNESCO. Tydzień temu komentowaliśmy wykład noblowski Olgi Tokarczuk. W tym odcinku skupiamy się na dwóch nagrodach edytorskich, towarzyszących Wrocławskim Targom Dobrych Książek – Piórze Fredry i nagrodzie Dobre Strony. Obie dedykowane są temu, w jaki sposób książki zostały wydane.

Xięgarnia odcinek 323. Nagrody Edytorskie

W programie wystąpiły trzy kobiety: Barbara Gawryluk, autorka książka „Ilustratorki, ilustratorzy”, Anita Wincencjusz-Patyna, przewodnicząca jury nagród Pióro Fredry i Dobre Strony oraz Katarzyna Janusik, kierownik Działu Programowego Wrocławskiego Domu Literatury.

W programie oprócz rozmów przedstawione zostały nominacje do nagród Pióro Fredry i Dobre Strony.

Nominacje do Nagrody Edytorskiej Pióro Fredry 2019:

  • „Drobiazg. Miłość w czasach genetyki”, autorka: Markéta Baňková, przekład: Dorota Dobrew, projekt graficzny i typograficzny okładki: Dominika Jagiełło, Wydawnictwo Dowody na Istnienie – za skutecznie przeprowadzony eksperyment edytorski z okładką i elegancko podaną zawartość
  • „Japonia utracona”, autor: Alex Kerr, przekład: Maria Kwiecieńska-Decker, projekt graficzny: Przemek Dębowski, Wydawnictwo Karakter – za bezbłędną formułę edytorską – idealnie wyważone relacje między typografią a obrazem, finezję i elegancję, widoczne już od wyrafinowanej, choć skromnej okładki,
  • „Dwunaste: Nie myśl, że uciekniesz”, autor: Filip Springer, projekt okładki i projekt graficzny: Łukasz Zbieranowski, Wydawnictwo Czarne – za spójność środków projektowania użytych do przekazania treści, za nastrojowe fotografie,
  • „Marek Chlanda. Studium Posłuszeństwa”, koncepcja i redakcja naukowa katalogu: Magdalena Kownacka, Anna Saciuk-Gąsowska, opracowanie graficzne: Kaja Gliwa, Wydawnictwo Muzeum Sztuki w Łodzi – za projekt przekraczający formułę katalogu, który stał się impresją na temat twórczości artysty, za intrygująco zaaranżowaną przestrzeń publikacji i niebanalną typograficznie okładkę,
  • seria: „Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy”, „Awangarda i Państwo”, „Wielka Wojna”, redakcja: Agnieszka Hatowska i Joanna Targoń („Wielka Wojna”), Dorota Monkiewicz i Agnieszka Hatowska („Awangarda i Państwo”), Małgorzata Jędrzejczyk i Katarzyna Słoboda („Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy”), przekład: Barbara Askanas, Jerzy Litwinow, Agnieszka Rejniak-Majewska i inni („Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy”), Anna Butrym, Inesa Szulska, Anna Radwan-Żbikowska („Awangarda i Państwo”), Iza Curyłło-Klag, Maria Franecka, Katarzyna Gucio i inni („Wielka Wojna”), opracowanie graficzne: Ryszard Bienert, Wydawnictwo Muzeum Sztuki w Łodzi – za adekwatność formy i treści, piękną i spójną typografię okładek, za udaną próbę kontynuacji konstruktywistycznych tradycji polskiego designu.

Nominacje do Nagrody Edytorskiej Dobre Strony 2019:

  • „Widziałem pięknego dzięcioła”, autor: Michał Skibiński, opracowanie graficzne: Ewa Stiasny, ilustracje: Ala Bankroft, Wydawnictwo Dwie Siostry – za trudny, pięknie zrealizowany koncept książki, w którym obrazy przekraczają funkcję ilustracji, komentując rzeczywistość, za zestawienie osobistego dokumentu dziecięcego z Historią w ujmującej narracji wizualnej,
  • „Kto ukradł jutro”, autorka: Olga Ptak, opracowanie graficzne i ilustracje: Dominika Czerniak-Chojnacka, Wydawnictwo Albus – za ważką tematykę niepełnosprawności dzieci ujętą w dwa woluminy: jedna książka opowiedziana z perspektywy rodzica, a druga – dziecka, obie interesująco zilustrowane, choć w zupełnie innym stylu, z elegancko i z dużym wyczuciem zaprojektowaną typografią oraz niebanalną prostą, funkcjonalną oprawą,
  • „Powiedz to w mig”, autorka: Rasa Jančiauskaitė, ilustracje: Rasa Jančiauskaitė, przekład: Maciej Byliniak, Wydawnictwo Dwie Siostry – za nietypowy projekt, intrygujący w warstwie graficznej, empatycznie mierzący się z problemem niepełnosprawności,
  • „Podróżnicy. Wielkie wyprawy Polaków”, autor: Andrzej Fedorowicz, opracowanie graficzne i ilustracje: Zofia Frankowska i Jacek Ambrożewski, Wydawnictwo Dwie Siostry – za niezwykle atrakcyjne połączenie wyrazistej autorskiej ilustracji z konsekwentnym projektem graficznym,
  • „Mały Książę”, autor: Antoine de Saint-Exupéry, przekład: Henryk Woźniakowski, opracowanie graficzne i ilustracje: Paweł Pawlak, Wydawnictwo Znak – za dokonanie niemożliwego, czyli zakończone sukcesem zbudowanie alternatywnej, zasługującej na szczere uznanie dla dojrzałego warsztatu i wysokiej wartości artystycznej szaty graficznej książki legendy.

Producentem programu jest TVN24. Producentem wykonawczym jest Kompania Mediowa.