19 września 2014

Katarzyna Bonda

Bohaterką trzeciej odsłony cyklu Młoda Polska Proza jest Katarzyna Bonda, pisarka, scenarzystka, dokumentalistka specjalizująca się w tematyce kryminalnej, która do polskiej literatury kryminalnej wprowadziła nowy typ detektywa – psychologa policyjnego. Jej debiutancka książka „Sprawa Niny Frank” została nominowana do Nagrody Wielkiego Kalibru w 2007 roku.

Ostatnio wydała powieść „Pochłaniacz”, świetnie przyjętą przez krytykę i czytelników. Katarzyna Bonda była sprawozdawcą sądowym, pisała reportaże, raporty, teksty publicystyczne. Przez 12 lat pracowała dla najbardziej prestiżowych tytułów prasowych: m.in. „Newsweek”, „Wprost” oraz realizowała krótkie formy telewizyjne dla TVP. Ukończyła też scenariopisarstwo na PWSFTViT w Łodzi. Obecnie zajmuje się przede wszystkim pisaniem książek i scenariuszy filmowych.

„Literatura powinna wyrywać flaki. Powinna wywoływać w człowieku takie emocje, których normalnie w życiu nie chce przeżywać. Pisarz to współczesny szaman, ktoś, kto jest w stanie dostrzec i nazwać rzeczy, których inni nie dostrzegają. Pisarz to świr, który wyłamuje się z rzeczywistości. Musi być outsiderem” – mówi bohaterka trzeciej odsłony cyklu Młoda Polska Proza, Katarzyna Bonda.

„Język, fraza, wszystkie elementy artystyczne powinny być podporządkowane opowieści. Pisarz musi dotykać rzeczy, których normalny człowiek się boi. Literatura powinna zmieniać życie, spojrzenie człowieka na różne sprawy. Kryminał jest dzisiaj tym, czym kiedyś była klasyczna powieść obyczajowa. Jest cała masa chłamu, ale najlepsze kryminały spokojnie mogą dziś konkurować ze wszystkim, co ukazuje się na rynku”. Katarzyna Bonda w rozmowie z Krzysztofem Cieślikiem opowiada między innymi o tym, jak powinna wyglądać dobra powieść, czego oczekuje od literatury, co chce dawać czytelnikom, a także czego nauczyła się od Amerykanów i Francuzów, szczególnie Jeffreya Eugenidesa i Pierre’a Lemaitre’a.

„Już »Sprawa Niny Frank« była książką odstającą od tego, co się wtedy w polskim kryminale robiło. Katarzyna Bonda wprowadziła profilera, czego unikano u nas, i wywiozła zbrodnię na prowincję, co było wówczas niepopularne. Cały czas się rozwija, a »Pochłaniacz« to już powieść na skalę światową. Tak piszą Amerykanie, tak piszą Anglicy”. Robert Ziębiński z „Dzikabanda.pl” przybliża postać bohaterki naszego cyklu Młoda Polska Proza.

Zapraszamy także do lektury opowiadania Katarzyny Bondy „Suknia ślubna”.

Projekt „Młoda Polska Proza” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Promocja czytelnictwa”. Producentem wykonawczym jest SOLFILM.

Książki, o których pisał autor

Czytelnicy, tego artykułu oglądali także