Wywiad z Asą Larsson
Dzięki uprzejmości Wydawnictwa Literackiego prezentujemy wywiad z Åsą Larsson, jedną z najpopularniejszych szwedzkich autorek kryminałów, która w tym roku będzie gościć na Conrad Festival.
Dzięki uprzejmości Wydawnictwa Literackiego prezentujemy wywiad z Åsą Larsson, jedną z najpopularniejszych szwedzkich autorek kryminałów, która w tym roku będzie gościć na Conrad Festival.
Mieliśmy już „bitwę o handel", mamy teraz „bitwę o sens twórczości Zbigniewa Herberta". Widać jest w niej coś niepokornego, że niektórzy krytycy chcą się z nią uporać, jak – za przeproszeniem – z kułakami.
To musiało być straszne – fotografować upadek Muru. Tyle się działo, co z tego wybrać?
Poezja przestała być kultowa. Ale najpierw przestała być utożsamiana z wysoką kulturą i wysokim rejestrem językowym. Przyszła awangarda, po znieważonym trupie z radością przejechali się skamandryci i futuryści. Dzieła zniszczenia dopełnili Bursa z Wojaczkiem. Poezja przestała być sumieniem narodu i orężem politycznym. Ale przez czas jakiś była wciąż otoczona nimbem kultowości. Jeszcze kilka dekad temu, gdy Stachura z nieodłącznym chlebakiem szedł na tory, dziewczyny miękły w kolanach na widok byle chłopaka w czarnym rozciągniętym golfie, który ściskał w dłoni poplamiony notes z wierszami. Na początku lat 90. (gdy nowe pokolenie debiutowało w „Brulionie”) wydawało się, że uśpiona bestia przebudziła się i jeszcze wierzga. Ale bestia szybko zdechła i dzisiaj mało kto się nią interesuje.
Co roku 16 czerwca, w rocznicę opisanych w "Ulissesie" wędrówek Leopolda Blooma, w Dublinie organizowany jest Bloomsday. Impreza jest przykładem całkowitego owładnięcia literaturą: nie świętuje się przecież rocznicy urodzin czy śmierci autora ani żadnej innej daty z jego życiorysu. Świętuje się dzień, w którym miała się rozegrać literacka...