16 listopada 2012

Niekonsekwentny Mendoza

„Premio Planeta” to najbardziej prestiżowa nagroda przyznawana w Hiszpanii. W latach ubiegłych laur ten otrzymali m.in. Vázquez Montalbán, Torrente Ballester czy Mario Vargas Llosa. Przyznanie tej nagrody Mendozie może być zatem potraktowane jako potwierdzenie klasy pisarskiej autora „Walki kotów” lub - jak zauważa część hiszpańskich krytyków - może stanowić dowód na komercjalizację tej nagrody.

16 listopada 2012

Sztuka życia w nowym kapitalizmie

Jak rozwijać talent w warunkach nieustającej konkurencji i zbiurokratyzowanych reguł przyznawania uznania? Czy pomaganie innym w duchu chrześcijańskiej Caritas nie nosi w sobie znamion pychy i nie poniża beneficjentów? Dlaczego praca zespołowa nie czyni pracowników partnerami ponoszącymi wspólną odpowiedzialność za rozwiązywane problemy? Takie pytania od lat zadaje sobie Richard Sennet w rozpisanej na kilka książek swoistej sztuce życia w nowym kapitalizmie.

15 listopada 2012

Od niewinnego oszustwa do wyginania łyżeczek

Człowiek wykazuje się niekiedy niespodziewaną łatwością w przyjmowaniu za prawdziwe wydarzeń, które wykraczają poza ramy logicznego rozumowania. Jest skłonny zapłacić grube pieniądze za przepowiednie niezbyt godnej zaufania wróżki. Innym razem z zapartym tchem obserwuje przedmioty wyginane siłą woli ani przez chwilę nie wietrząc w tej scenie podstępu.

15 listopada 2012

Których zabrakło

Zbigniew Herbert w jednym z listów do Stanisława Barańczaka zażartował, że „Zeszyty Literackie” „to najlepsze pismo literackie od stuleci”. Jeśli nawet to „lekka przesada” – by nawiązać do Adama Zagajewskiego, jednego z najważniejszych „zeszytowych” autorów – to przecenić roli, jaką odgrywa założony przed 30 laty przez Barbarę Toruńczyk kwartalnik, nie sposób.

15 listopada 2012

Ziemia jest kiełbasą

Czytelnikom narzekającym na nadmiar realizmu polecam „Trzeciego policjanta” Flanna O’Briena, zwariowaną i pełną absurdu powieść, w której kryminał spotyka się z oniryzmem „Alicji w Krainie Czarów”.